top of page
Våra tjänster

Många företag befinner sig idag i ett osäkert läge pga ex pandemin och kan tveka att anställa men har ändå behov av att få in kompetens som saknas. I många fall är det inte en ny fast anställd medarbetare som behövs, utan en flexibel lösning med rätt kompetens där man under en begränsad tid får hjälp. Vi kan som konsulter stötta, om så bara för ett par veckor, om det bara är det som behövs, eller för en längre tidsperiod.

 

Vi tycker att det är väldigt roligt att dela med oss av vad vi har lärt oss under våra yrkesaktiva år och erbjuder våra tjänster inom fyra nyckelområden:

  • Strategi

  • Uppföljning

  • Intern kontroll

  • Kunskapsöverföring / Förvaltning

Tillsammans med kunden går vi igenom behoven och gör en plan som är skräddarsydd utifrån nuläge och önskat målläge.

Vår målsättning är att skapa en varaktig förbättring samt en trygg och självgående ekonomifunktion hos kunden. En ekonomifunktion som är i gott skick,  kan utvecklas vidare i egen regi och där vårt konsultstöd inte längre behövs. Vi gör alltid en tydlig överlämning när uppdraget är slutfört. Som kund får du tillgång till hela vår samlade expertis när du anlitar en konsult hos oss.

 

Nedan följer exempel på tjänster som vi kan hjälpa till med.

Strategi

Strategisk planering används för att styra företaget i rätt riktning, mot gemensamma mål. 

Syftet med strategisk planering är att underlätta företagets målarbete, skapa tydliga åtgärder för måluppfyllnad och en plan för hur resultatet ska följas upp.

 

Genom strategisk planering kan man skapa man gemensamt målfokus för hela företaget. Detta ger ett större engagemang hos medarbetarna då de ser sin del i målarbetet.

Den strategiska planeringen identifierar företagets styrkor, svagheter, hot och möjligheter och ger möjlighet att styra mot uppsatta mål. Den strategiska planeringen sammanfattas i en verksamhetsplan.

 

Tjänster inom strategi: 

  • Verksamhetsplanering

  • SWOT

  • Balanserat styrkort

  • Budgetstöd

Strategi övergripande
ramen_edited.jpg

Intern Kontroll

Det finns mycket att vinna på att fundera igenom sitt nuvarande interna kontrollarbete. Intern kontroll är en grundförutsättning för en stabil och tillförlitlig verksamhet och syftet skall vara att driva ett kontinuerligt förbättringsarbete och ge en tydlig ansvarsfördelning i företaget.

 

Kraven trappas upp på att företag ska öka graden av mognad, struktur och formalisering när det gäller interna kontroller. Förutom att det handlar om att följa regelverk och lagar så finns det stora fördelar att tjäna på en mer strukturerad intern kontroll då den kan öka effektivitet och skapa förtroende. Men även för att undvika allvarliga fel som kan leda till förluster eller förstörelse samt skydda personal.

Tjänster inom intern kontroll: 

  • Effektiva rutiner och arbetsprocesser som är dokumenterade

  • Kontroll av balansräknings öppna poster med månatliga avstämningar och stödjande underlag

  • Checklistor för månadsbokslut med ansvarsfördelning

  • Revisionsuppföljningar, utveckla och implementera revisorernas iakttagelser/avvikelser

  • Digitalisera flöden i så stor utsträckning som möjligt

  • Tydliga attestregler som är integrerade i affärssystem och enkla att följa

ramen_edited_edited.jpg
intern kontroll övegripande
iStock-980949016.jpg

Uppföljning

Uppföljning, dvs ekonomistyrningen skall översätta verksamhetsplanens övergripande mål, strategier och handlingsplaner till konkreta och lätt mätbara budgetar och nyckeltal. Olika beslutsfattare skall ha olika budgetar beroende på ansvarsområde och placering i företaget.

Genom ekonomistyrning ges företagets beslutsfattare möjlighet att uppfylla verksamhetsplan och övergripande mål. En bra ekonomistyrning förutsätter att företaget har en god intern kontroll.

Tjänster inom uppföljning: 

  • Rapportpaket och Nyckeltal

  • Planering och Årshjul

  • Prognoser

  • Ekonomisk analys

uppföljning övergripande

Kunskapsöverföring / Förvaltning

När kontrollaktiviteterna är utformade, på plats och dokumenterade så är det viktigt att det blir accepterade, implementerade och en naturlig del i ekonomifunktionens arbetsflöden.

 

Vi tycker att det är väldigt roligt att dela med oss av våra kunskaper och inspirera till ett strukturerat arbetssätt och vi hjälper självklart till med att se till att de nya arbetssätten integreras i förvaltning.

 

Vår målsättning är att hjälpa företagen att skapa en trygg och självgående ekonomifunktion, som är i gott skick och där vårt konsultstöd inte längre behövs. Vi gör alltid en tydlig överlämning när uppdraget är slutfört. 

Tjänster inom kunskapsöverföring/förvaltning: 

  • Stöd, handledning och utbildning

  • Implementering av intern kontroll och strukturerade arbetssätt

  • Bokföringsstöd, Stöd i rekryteringsprocess inom ekonomifunktionen

  • Stöd vid ny roll i ekonomifunktionen

  • Upprättande av ekonomihandbok

  • Upprättande av vissa HR-processer

iStock-624546972.jpg
kunskapöveföring övergripande

Mer om tjänster inom Strategi

  • Verksamhetsplanering

    • Vi kan hjälpa till att genomföra, dokumentera och följa upp, kundens verksamhetsplanering t ex i form av en work-shop.

  • SWOT *)

    • En SWOT-analys kan göras som en del i verksamhetsplaneringen. Det kan göras på övergripande nivå men även brytas ned på funktionsnivå. Vi kan fungera som stöd och bollplank vid framtagande av SWOT.

  • Balanserat styrkort (Balanced scorecard)

    • Ett balanserat styrkort är ett styrinstrument som inte bara innehåller finansiella mått. Man belyser kunden utifrån flera perspektiv: finansiellt-,  kund-, process- och lärandeperspektivet. Alla dessa perspektiv innehåller mått och mål och tanken är att få en mer nyanserad och långsiktig styrning. Vi kan fungera som stöd och bollplank vid framtagande av  balanserat styrkort.

  • Budgetstöd

    • Vi hjälper till att,  utifrån verksamhetsplanen,  ta fram en process och tidsplan, för budgetarbete.

    • Vi kan projektleda implementeringen av budgetprocessen och involvera relevanta medarbetare i budgetarbetet.

*) Strengts/Weaknesses/Opportunities/Threats

tjänster inom strategi detalj.

Mer om tjänster inom Uppföljning

  • Rapportpaket & Nyckeltal

    • Gå igenom befintlig rapporteringsmallar, identifiera, tillsammans med kunden, förbättringsmöjligheter. Kanske behöver man se över kontoplan, kostnadsställe och projektredovisning.

  • Kartlägga kundens önskemål i ett uppdaterat rapportpaket. T ex

    • Resultaträkning på övergripande nivå och på detaljerad nivå t ex kostnadsställe och/eller funktionsnivå?

    • Månadens utfall jämfört med budget på övergripande nivå och nedbrutet

    • Prognos /"rullande 12"

    • Balansräkning.

    • Likviditetsrapport

    • Nyckeltal/KPI:er på övergripande nivå och på mer detaljerad nivå

    • Vilka risker har identifierats? Finns det t ex obetalda kundfordringar eller leverantörer som har leveransförseningar. Finns det nyckelmedarbetare som är långtidssjukskrivna

  • Planering & Årshjul

    • Fastställ dag då månaden "stängs"

    • Tidsplanering av fastställande av månads- kvartals och årsbokslut.

    • Utskick till ledningsgrupp och styrelse.

    • Genomgång med budgetansvariga och övriga medarbetare.

    • Övriga centrala händelser.

    • Den totala bilden över kundens planering visualiseras enkelt och tydligt i ett sk årshjul

  • Prognoser & Trender

    • Identifiera orsaker till att resultat avviker från budget.

    • Undersök vilka aktiviteter som kan styra det ekonomiska resultatet åt rätt håll

  • Ekonomisk analys

    • Mer detaljerad  ekonomisk analys  t ex vad gäller marginal och bruttovinst

    • Kalkylering

    • Företagspecifika nyckeltal

    • Uppföljning av balanserat styrkort

Uppföljning detalj

Mer om tjänster inom Intern kontroll

  • Checklistor för månadsbokslut med ansvarsfördelning

    • Återkommande viktiga händelser vid varje månad/kvartal

    • Ett stöd för planering av månadsbokslutsarbetet

    • Förtydligar ansvarsfördelning samt för att underlätta för andra att veta vad som är gjort

    • Minskar risken för att viktiga deadlines och återkommande händelser glöms bort som ex skatteinbetalningar, löneutbetalningar, låsa perioder i ekonomisystem, inbetalning till Collectum etc.

  • Kontroll av balansräknings öppna poster med månatliga avstämningar 

    • Stor fördel att alla balanskonton stäms av varje månad

    • Samtliga avstämningar ska ha styrkande externa underlag och kommentarer till öppna poster

    • Städa och red ut gamla & otydliga öppna poster

    • Digitalt arkiv på gemensam plats där man lätt kan gå tillbaks och se tidigare månads avstämningar & öppna poster

  • Revisioner samt uppföljning/implementation av revisorernas tidigare iakttagelser 

    • Viktigt med en transparant & god relation till revisorerna

    • Vid behov & om möjlighet finns genomföra en extra delårsrevision/förvaltningsrevision. Minskar arbetet vid årsbokslutet och finns möjlighet att genomföra ev förändringar som behövs innan årsrevisionen.  

    • Arbeta aktivt under året med att följa upp revisorernas rapporterade iakttagande och ev. avvikelser.

    • Boka upp tid för revision i god tid

    • Planera arbetet i god tid, avsätt tid i kalender, kontakta alla som kan tänkas delta i revisionen i organisationen (inte endast ekonomifunktionen)

    • Be om en förberedelselista i förväg för att underlätta planeringen och fördela ut arbetsuppgifterna

    • Sätt upp en struktur för att spara ner dokumentet på egen server/sharepoint

    • Se till att ha inloggningsuppgifter för att kunna ladda upp dokument i revisorernas dokumenthanteringssystem som ex connect.

  • Effektiva rutiner och arbetsprocesser som är dokumenterade

    • Bra och tankeväckande redovisningsrutiner kommer att säkerställa aktuell och korrekt redovisning och skingra oklarheter och tvetydigheter kring hur jobbet ska göras samt i vilken ordning vilket inte bara ökar kvaliteten utan också effektiviteten.

    • Det underlättar även introduktionen av nyanställda – de kommer snabbare in i sina arbetsuppgifter och risken för dyrbara misstag minskar.

    • Dokumentationen ger även ett nuläge kring hur ekonomifunktionen bedrivs och fungerar vilket är ovärderligt inför en utveckling och effektivisering av processerna.

    • Många av rutinerna och uppgifterna som är relaterade till ekonomin och redovisning sker i redovisningssystem. Det kan dock finnas en stor skillnad i funktionalitet och möjligheter i de olika systemen på marknaden. För att säkerställa både effektivitet och kvalitet bör du använda en modern molnlösning med hög grad av automatisering.

    • Effektiva arbetsprocesser hjälper till att förbättra kassaflödet för ditt företag, eftersom uppgifterna utförs snabbare och mer korrekt. Det kan till exempel handla om effektiva betalnings- och avstämningslösningar eller automatisk sändning av påminnelser. Detta innebär också mindre tid på administration och bättre kvalitet.

  • Digitalisera flöden i så stor utsträckning som möjligt

    • Använda systemstöd för periodiseringar, anläggningsregister

    • Läs in filer från banker & andra system (ex löner, crm system etc) för att minska risken för fel

    • Försök hitta möjligheter till att minska tidsödande registreringar/bokföringar för att få tid till ex analys.

  • Tydliga attestregler som är integrerade i affärssystem samt genomlysning av behörigheter

    • En tydlig attestinstruktion för både ekonomiavdelning och resten av organisationen

    • Viktigt att man följer bolagets attesträtt och attestregler och bygger in det i systemen

    • En stor fördel & trygghet att ha dubbelattest på banker och godkännande av kostnader

    • Viktigt att gå igenom behörigheter/fullmakter minst två gånger per år

  • God kontroll av Kundreskontran

    • Gå igenom kundreskontran varje månadsbokslut.

    • Fakturera direkt för en avsevärt bättre likviditet

    • Boka betalningar minst 2ggr/månad

    • Skicka påminnelser löpande

    • Se över om betalningsvillkoren går att korta ner

    • Rensa kundregistret och se till att det är rätt kunduppgifter registrerade

    • Kontrollera kundens betalningsförmåga vid nya kunder men även vid stora orders av befintliga kunder

  • Stödjande dokumentation till bokföring

    • För transparens är det viktigt att ha tydliga underlag till en bokföringsorder & gärna digitalt och inlästa i ekonomisystemet.

    • Tydliga underlag/dokumentation kan vara beskrivande bokföringsorders och externa underlag/bilagor

    • Underlättar arbetet vid avstämningar, analys samt vid revision. Det är lättare än man tror att glömma bort varför man har bokfört på ett specifikt sätt och utan beskrivande underlag så kan det ta lång tid att sätta sig in i transaktionen.

  • Bra stöd för Löner

    • Löner tillhör företagets största kostnader och är samtidigt ett område fullt av lagar och regler (gäller att veta vad man gör).

    • Med ett bra stöd så blir arbetet inte bara mer effektivt, även risken för fel minimeras och all rapportering förenklas.

    • Stöd kan vara ett bra lönesystem eller outsourcing av lönerna

    • Ett bra stöd kan även få bort onödiga och analoga moment i typiskt administrativa uppgifter som exempelvis att beräkna lön, bokföra kvitton och betala ut utlägg till anställda

  • Digitala leverantörsfakturor

    • Alltid tillgängligt via smartphone eller dator, vilket frigör tid för både användare och ekonomifunktionen

    • Kan med systemstöd enkelt följa attesträttigheterna

    • Bättre kontroll och snabbare hantering

    • Fakturatolkning och digitalt arkiv som innebär mindre administration

Intern kontroll detalj

Mer om tjänster inom Kunskapsöverföring/Förvaltning

  • Stöd, handledning & utbildning

    • Vi kan vägleda och stötta medarbetare som ska ta ett kliv inom organisationen. Ex en ekonomiansvarig som ska ta steget upp och få sitt första CFO-jobb. För denne kan det vara skönt att ha en senior f.d. CFO vid sin sida den första tiden som kan stötta och agera som stöd.

  • Implementering av intern kontroll & strukturerade arbetssätt.

    • Vi kan hjälpa till med introduktion av nya system, nya arbetssätt/processer så att de blir integrerade i dagliga arbetsflödet. 

  • Bokföringstöd

    • Vid arbetsanhopningar

    • Om en medarbetare som säger upp sig så kan vi täcka vakansen och ni kan i lugn och ro parallellt med detta påbörja en rekrytering.

    • Vid implementering av projekt, låt befintlig personal delta i projekt och anlita istället oss för att täcka upp de löpande arbetsuppgifterna

  • Stöd i rekryteringsprocess inom ekonomifunktionen

    • Det är dyrt att rekrytera fel personal och vi kan hjälpa till som stöd utifrån våra erfarenheter. Vi kan utvärdera rollen och ta reda på vilka kompetenser och egenskaper som rollen kräver för att bäst möta företagets behov i framtiden

  • Stöd vid ny roll i ekonomifunktionen

    • Att skapa en ny roll i ett team och på första försöket rekrytera rätt medarbetare med rätt kompetens och personlighet, är inte alltid helt lätt.

    • Vi kan hjälpa till så att ni kan prova lite olika inriktningar på en ny roll. Ni kan även få hjälp att förtydliga rollen och även få råd vad som krävs av en framtida medarbetare för att manövrera rollen. Det är dyrt att göra en felrekrytering.

  • Upprättande av ekonomihandbok

    • För att sprida goda rutiner och skapa ett lärande i organisationen

    • Bidrar till att utveckla, förändra, förankra och säkerställa rutinerna.

  • Upprättande av vissa HR-processer

    • Exempelvis mall för rollbeskrivningar, medarbetarsamtal, kompetensutveckling, rutiner kring systematiskt arbetsmiljöarbete.

Kunskap detalj
bottom of page